Kamerfractie GroenLinks wil Schiphol sluiten voor nachtvluchten

Initiatiefwet GroenLinks voor verminderen nachtvluchten Schiphol

DEN HAAG – De Tweede Kamerfractie van GroenLinks wil dat Schiphol wordt gesloten voor nachtvluchten. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger heeft hiervoor een initiatiefwet gepubliceerd.

Volgens Kröger blijkt uit onderzoek dat de volksgezondheid zwaar te lijden heeft door nachtvluchten. Omwonenden klagen niet alleen over slaapgebrek, productiviteitsverlies, hart- en vaatziekten, maar daarvoor is inmiddels genoeg wetenschappelijk bewijs. De luchtvaart leidt zowel overdag als ’s nachts tot overlast. Kröger heeft vastgesteld dat nachtvluchten in alle gevallen de meeste overlast gaven. De verstoring van de nachtrust wordt vaak genoemd en is voor de GGD-en en de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) een grote bron van zorg. “Geluidsoverlast leidt in alle gevallen tot stress en daarmee tot gezondheidsschade. Dat kan ook ongemerkt. Ook mensen die niet klagen, lijden onder die schadelijke uitwerking. Als ’s nachts een vliegtuig overvliegt kan het slaapritme daardoor ernstig verstoord worden, zelfs als men er niet wakker van wordt. De slaapfases raken ontregeld, hartslag en stresshormonen gaan omhoog, het lichaam neemt schade”, schrijft Kröger in de Memorie van Toelichting.

Boven de WHO-richtlijnen

Tot nu toe worden jaarlijks 32.000 nachtvluchten toegestaan. Dat zijn 90 vluchtbewegingen per nacht. Schiphol opereert ver boven de richtlijnen van de WHO, stelt Kröger.

Zo worden in de berekeningen van Schiphol vele duizenden mensen niet meegerekend. Dat zijn mensen die wonen op plaatsen waar bij de vaststelling van de geluidscontouren nog geen woningen stonden.

adsuio heirna aanpassen

Vastleggen in de wet

“Alles rond Schiphol wordt nu met algemene maatregelen van bestuur geregeld. Ik vind het een principezaak om burgers een ongestoorde nachtrust te garanderen”, stelt Suzanne Kröger. Daarom kiest ze voor het zware middel van een wetswijziging. Ze vindt dat nachtvluchten helemaal verboden moeten worden en heeft dat in haar initiatiefwet vastgelegd. In het voorstel duurt de nacht van 23 uur tot 6 uur ’s ochtends. Dat is een twee uur korter dan wat in andere sectoren geldt voor nachtelijke uren (22 uur tot 7 uur). Volgens het GroenLinks kamerlid is dat echter de ingrijpend voor Schiphol.

De luchthaven gaat als het de wet wordt vastgesteld door de Tweede Kamer niet meteen in de nacht op slot. Schiphol mag in vijf jaar de nachtvluchten afbouwen.

Meer lezen

Als je meer wil weten over de initiatiefwet van GroenLinks: Consultatie Verbod Nachtvluchten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *